Maak tijd voor eten

Wanneer je, zoals ik de laatste tijd, wat minder tijd hebt om na te denken wat je de komende dagen zal eten en waar en wanneer je je boodschappen zal doen… dan komt het niet goed. Mijn gewicht is de laatste tijd niet afgenomen, integendeel, het is zelfs een klein beetje gestegen. Hoe “tijd maken voor eten” daar iets mee te maken kan hebben? Let me explain.

Indien ik ’s morgens niet nadenk over wat ik ’s middags en ’s avonds zal eten, dan neem ik sowieso ook niets mee naar mijn werk als lunch. We zien wel, denk ik dan, en over de middag ga ik snel even langs de supermarkt. Maar supermarkten zijn gevaarlijk, zeker wanneer je honger hebt! Op die momenten blijf je er dan ook beter weg, om terug te komen wanneer je net gegeten hebt ;-) Maar serieus, telkens ik over de middag snel iets ga halen dan heb ik meestal dubbel zoveel eten mee als nodig. Gevolg is dat ik dat meestal ook zal opeten, want op zich koop ik geen ongezond eten, alleen véél te veel. Probleem!

Maar het probleem is nóg groter wanneer je ’s avonds ook nog moet beginnen nadenken wat je zal eten, stel je voor dat je dan opnieuw naar de supermarkt moet. Dat kan mij dus overkomen, ik beken. Het is veel beter om enkele malen per week grondig en doordacht boodschappen te doen, rekening houdende met alle momenten waarop je zal eten. Maak een lijstje en overloop de komende dagen, schrijf lekkere gezonde dingen op en – belangrijk! – hou je aan je lijstje eens je de magische draaideur van de supermarkt binnenwandelt. Hier in Kortrijk heeft mijn supermarkt toch een draaideur. Niet écht magisch trouwens, maar soit.

Tijd maken dus! Ik geef het mee als tip, een redelijk banale tip misschien. Maar, geloof me, eens je je er niet meer aan houdt dan merk je snel dat het de verkeerde kant op kan gaan.

Een Reactie op “Maak tijd voor eten

  1. Ik stel een weekplanning op. Eén keer per week nadenken en boodschappen doen. Daar win je ontzettend veel tijd mee. En als je – zoals wij – vegetarisch eet, moet je minder rekening houden met vers vlees en vis. Groenten, fruit, peulen, zaden, granen, bonen … blijven langer vers of te bewaren. Ook een tijdswinsttip: brood voor de hele week kopen, invriezen en geleidelijk aan ontdooien. En meestal kook ik te veel, waardoor er restjes in de diepvries vliegen. Minstens 1 keer per week is het dan diepvriestijd, voor die momenten dat je geen tijd of zin hebt om te koken.

    Like

Laat een reactie achter op Michiel Reactie annuleren

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s