Uit eten en toch afvallen, het kan!

Afgelopen week ging ik uit eten met enkele vroegere collega’s uit Gent. Het was super om die mannen terug te zien! Die ene luidruchtige was dat nog steeds en die andere die nooit de weg kan vinden was opnieuw grandioos te laat. Zo zijn ze, zo blijven ze ;-) Veel verhalen, boeiende gesprekken… en ook eten en drinken.

Het voorstel was om naar een Irish Pub te gaan in Gent. Believe me, die kennen niets van gezond eten en álles valt onder het motto: hoe vettiger, hoe prettiger. Maar ok, ik ging de uitdaging aan om ook daar redelijk gezond te kunnen eten, want ik ben ervan overtuigd dat je met de juiste tips overal (redelijk) gezond kan eten. Uiteraard heb je minder controle over hoe het eten klaargemaakt wordt, maar we mogen ook niet af en toe vergeten te genieten van het leven.

Toen de ober kwam vragen wat we wilden drinken (in het Engels, altijd zo verwarrend in die Irish Pubs), gingen mijn vrienden voor pintjes en bleef ik het bij spuitwater houden. Saai, Bruno! Eigenlijk niet, ik ben ondertussen zo gewoon aan water drinken dat ik nu studies maak over hoe lekker het is en hoeveel bruis het bevat. Mogelijks zit hier een bestseller in, ik zoek nog een uitgever. Maar dat is eigenlijk alvast tip nummer één: geen alcohol en geen frisdrank.

Toen de volgende ober langskwam (deze keer in het Nederlands, we waren even helemaal in de war), werd er besteld. Ik ging voor de enige salade op de kaart, eentje met kip, wat kaas, groentjes en salade (tiens ja). Toen ik de salade kreeg, bleken er ook wat croutons bij, een dressing en een side-dismet brood en wat boter. Dat laatste deelde ik uit aan de vriendjes rond mij, want ik probeer zoveel mogelijk brood, pasta, aardappelen, enz te vermijden. Soms wel eens, maar hier wist ik gewoon dat ik voldoende ging hebben met de salade zelf. Veel kip, veel salade en ook veel dressing. Die dressing was iets vettiger en prettiger dan ik ‘m zelf zou maken, maar ik heb ervan genoten. De croutons liet ik links liggen (of rechts, ik weet het niet meer zeker), maar verder genoten van elke hap.

Dat was tip nummer twee: maak keuzes. Ik at de groenten op en de kip, maar liet het brood en die croutons liggen. Dat komt niet van vandaag op morgen, maar na een tijdje (lees: maanden weliswaar) ben je dat zo gewoon dat het deel uitmaakt van je levensstijl.

Deze salade heb ik nu zowat helemaal opgegeten, maar mocht het een grotere portie geweest zijn dan is mijn tip nummer drie: stop wanneer je genoeg hebt. Van zodra je eigenlijk voldoende hebt en je puur uit goesting verder eet, dan moest je eigenlijk al gestopt zijn. En het is niet omdat ze per ongeluk tóch die niet gevraagde frietjes brengen, dat je ze moet opeten. Laat ze staan, of beter nog: deel ze uit aan de mensen rond je die ze wel mogen eten :-) Sharing is caring!

Nadien verplaatsten we ons richting het naburige café ‘Plan B’ om er nog enkele uurtjes na te praten met nog meer vroegere collega’s en onnozele groep-selfies. Waarvoor mijn excuses ;-)

2 Reacties op “Uit eten en toch afvallen, het kan!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s